Jak nie marnować jedzenia? [Nie marnuj! cz. 1]

W polskich kuchniach corocznie wyrzuca się 2 miliony ton żywności. Jeśli dodać do tego straty na etapie produkcji i dystrybucji, okaże się, że marnowanych jest w sumie około 9 milionów ton jedzenia. Problem nie dotyczy tylko naszego kraju – zatrważająca skala zjawiska (na świecie rocznie marnuje się 1/3 produkowanej żywności) sprawiła, że coraz coraz częściej się o nim mówi i podejmuje działania w celu jego ograniczenia.

Wyrzucając do kosza czerstwy bochenek chleba, nie marnujemy tylko jedzenia. Trzeba zdać sobie sprawę, że razem z chlebem wyrzucamy wszystkie zasoby, które były potrzebne do jego wytworzenia, transportu i dystrybucji. Ponosimy więc niepotrzebny koszt nie tylko indywidualny, ale również społeczny i ekologiczny. Nadkonsumpcja pociąga też za sobą wzrost cen. Nie trzeba też chyba wspominać o (nie)etycznym aspekcie marnowania żywności, gdy zestawić je ze skalą głodu na świecie.

Choć nie mamy wpływu na to, co dzieje się z żywnością podczas produkcji i transportu, działania w skali gospodarstwa domowego nie są bez znaczenia. Mimo to aż 35% Polaków przyznaje się do wyrzucania jedzenia. Wśród najczęściej wymienianych powodów podaje się przegapienie terminu przydatności do spożycia, niewłaściwe przechowywanie, zakup złego jakościowo posiłku lub produktu, przygotowywanie zbyt dużych porcji, nieprzemyślane zakupy czy brak pomysłów na wykorzystanie składników do różnych dań.

A przecież to wszystko kwestie, na które mamy wpływ! Trzeba tylko podejść do tematu z większym zastanowieniem i zmienić swoje przyzwyczajenia. To bardzo proste!

Co możesz zrobić?

Dobra organizacja i umiejętne gospodarowanie żywnością potrafią diametralnie zmienić sytuację w Twojej lodówce i spiżarni – oto 7 przydatnych wskazówek, które pomogą Ci wyeliminować marnowanie jedzenia.

  1. Planuj

Planuj posiłki z maksymalnie 3-dniowym wyprzedzeniem, licz porcje i ich wielkość. Koniecznie bierz pod uwagę to, co masz już w domu – ta trochę zmęczona papryka w lodówce może być wykorzystana do pysznego warzywnego leczo. Ustalenie posiłków na 2-3 dni z góry pozwala uniknąć codziennych zakupów i daje wystarczające pole do manewru, jeśli zostaną resztki.

  1. Rób zakupy z głową

Przede wszystkim – z listą! Na podstawie zaplanowanego wcześniej jadłospisu zrób listę zakupów i trzymaj się jej. Czytaj etykiety i sprawdzaj daty ważności – przeterminowanie produktów to jeden z głównych powodów wyrzucania jedzenia. Nie kupuj dużych ilości szybko psujących się towarów na raz. Szczególnie uważaj na promocje ilościowe, typu „kup dwa, a trzeci dostaniesz gratis” – to częsta metoda pozbywania się produktów na skraju przydatności do spożycia. No i nie rób zakupów na głodniaka.

  1. Korzystaj z kuchennej „bazy”

Jest grupa produktów, które zawsze warto mieć w kuchni, bo dobrze komponują się z prawie wszystkim, a dzięki długim terminom przydatności mogą spokojnie poczekać na swoją kolej. To oczywiście makarony, kasze, ryż, konserwy warzywne (niezastąpione pomidory w puszce!), płatki owsiane, mąka pełnoziarnista i mrożonki. Ten kulinarny niezbędnik, łatwy do łączenia i przygotowywania na różne sposoby, nie raz będzie wybawieniem dla produktu na skraju przydatności.

  1. Przechowuj produkty właściwie

Bardzo wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak duże ma to znaczenie dla trwałości produktów. Często nawet nie jesteśmy świadomi, że robimy coś nie tak. Zasad jest całe mnóstwo, dlatego opiszę je w osobnym wpisie. Tymczasem zachęcam do obejrzenia serii filmików Clean my Space ze wskazówkami o prawidłowym przechowywaniu żywności:

Filmik 1

Filmik 2

Filmik 3

  1. Zużywaj wszystko, co się da

To oznacza zużywanie resztek już przygotowanych dań, jak i rzeczy, które często uchodzą za… odpadki. Liście rzodkiewki czy nać marchwi stanowią świetną zieleninę do pesto. Liści selera można użyć do sałatki. Pulpa pozostała po wyciśnięciu soku w sokowirówce, zamiast do kosza, może trafić do zup, wegetariańskich kotletów, dipów, past do kanapek, warzywnych pasztetów, a także muffinów i ciast. Prawdziwym wynalazkiem jest aquafaba, czyli woda z puszki (lub po gotowaniu) ciecierzycy. Jest ona doskonałym wegańskim zamiennikiem białka jajka! Daje się ubijać na sztywną pianę i można ją wykorzystać do bez, musów i innych deserów. Przepisów i pomysłów na zużycie resztek i „odpadków” jedzenia jest naprawdę mnóstwo – więcej informacji na ten temat pojawi się w kolejnym wpisie z tej serii.

  1. To, czego nie da się zużyć – przetwarzaj

Jeśli kupiłeś za dużo produktów albo klęska urodzaju na babcinej działce zmusiła cię do przyjęcia dwóch wiader wiśni – zamrażaj i pakuj w słoiki! Samodzielnie przygotowywane przetwory i mrożonki to świetny pomysł na uratowanie nadmiaru jedzenia. Mrozić można prawie wszystko, od owoców i warzyw, przez pieczywo aż po buliony czy… koncentrat pomidorowy! Sposób na koncentrat znajdziecie w drugim z filmów, do których linki podrzuciłam wcześniej.

  1. Dziel się

Z rodziną, znajomymi, albo całkiem obcymi ludźmi. Jak to zrobić? Dowiesz się w następnym wpisie z serii :)


Wszelkie dane statystyczne podaję za: Raport Federacji Polskich Banków Żywności (październik 2016)

Tekst powstał na potrzeby e-magazynu V mag

Advertisements

8 thoughts on “Jak nie marnować jedzenia? [Nie marnuj! cz. 1]

  1. Karolina pisze:

    Jakiś tydzień temu wpadł mi w oko artykuł http://finanseodkuchni.pl/oszczedzanie-na-jedzeniu/
    Oglądając infografiki, zaczęłam się zastanawiać co u mnie w domu najczęściej się wyrzuca. Ponieważ czasem wyrzucam coś ja, czasem mąż, wprowadziłam „listę zmarnowanego jedzenia”. O dziwo mężowi pomysł z listą się spodobał. Wisi ona na lodówce i wpisujemy co z jedzenia wyrzuciliśmy, kiedy, czemu, ile(czy cały produkt, czy pół, czy resztka). Dzięki temu wiemy co się marnuje u nas najczęściej, zastanawiamy się co można zrobić żeby się sytuacja nie powtórzyła.

    Ale trafiłaś z tematem :)

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s