Jak rysować mandale? TUTORIAL

Do mandali miałam zmienne podejście. Najpierw nabyłam książkę „100 mandali antystresowych” na wakacjach we Francji, jeszcze na długo przed szałem na kolorowanki dla dorosłych. Potem ten motyw się rozpowszechnił i… spowszedniał. Dopiero, gdy spróbowałam samodzielnie narysować mandalę, polubiłam je na nowo. Też chcesz spróbować?tytułowe

Rysowanie mandali wcale nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Trzeba jedynie kilku narzędzi i całego mnóstwa cierpliwości. Zdolności rysunkowe nie są wymagane (:

Zaczynamy?

przybory

Potrzebne Ci będą:

  • papier – w dowolnym formacie, u mnie kartka z bloku technicznego A4;
  • cyrkiel;
  • kątomierz;
  • ołówek;
  • gumka do mazania;
  • cienkopisy – u mnie czarne UniPin Fine Line w różnych grubościach;
  • ewentualnie linijka;

1. Zaczynamy od narysowania dwóch linii przecinających się pod kątem prostym – w ten sposób wyznaczamy środek mandali.

srodek

2. Do punktu przecięcia się linii przykładamy kątomierz i odmierzamy równe odcinki w dwóch górnych ćwiartkach. Ja podzieliłam każdą ćwiartkę na 9 części – po 10 stopni. Można podzielić na dowolną ilość części, ważne by były równe.

katomierz

3. Punkty łączymy ze środkiem za pomocą linijki i przedłużamy linie na dolne ćwiartki. Uzyskany podział będzie wyznaczał szerokość pojedynczego elementu wzoru mandali i pomoże zachować jego symetrię.

linie

4. Teraz do akcji wkracza cyrkiel – umieszczając go na środku, rysujemy kilka koncentrycznych okręgów. Ich ilość i odległości między nimi są naprawdę dowolne; ja lubię rysować je w nieregularnych odstępach, a często dodaję kolejne w trakcie rysowania samej mandali. Okręgi wyznaczają wysokość poszczególnych elementów wzoru i ogólny kształt.

kolka

5. Mamy już szkielet naszej mandali – zaczynamy rysować! Wypełniamy okrąg za okręgiem i odcinek za odcinkiem wzorami, jakie tylko przyjdą nam do głowy – ogranicza nas tylko wyobraźnia. Można rysować najpierw ołówkiem, albo od razu cienkopisem.

rys1

I rysujemy, pamiętając o powtarzalności i symetrii.

rys2

I rysujemy dalej… Ja rysuję cienkopisem o grubości 0,05mm, czyli najcieńszym, jaki mam. Część linii pogrubię i zróżnicuję później.

rys3

rys4

Dodajemy szczegóły

rys5

… i jeszcze więcej szczegółów.

rys6

6. I voilà! Mandala gotowa!

koniec

Rysowanie mandali jest dla mnie bardzo odprężającym zajęciem. Sprawia mi nawet większą przyjemność niż kolorowanie! Dzięki powtarzalności wzorów ćwiczy cierpliwość i koncentrację, a także pozwala się wyciszyć. Sama lubię mandale czarno-białe, ale można je oczywiście rysować kolorowymi cienkopisami lub pokolorować skończoną wersję.

A propos, macie ochotę na kolorowanie? Łapcie moją mandalę! Po kliknięciu w poniższy link będziecie mogli pobrać narysowany przeze mnie wzór w formacie pdf – gotowy do drukowania i kolorowania!

MANDALA


Mam nadzieję, że mój tutorial jest dla Was jasny i że się przyda. Jeśli spróbujecie narysować swoje mandale, pochwalcie się koniecznie efektami!

17 thoughts on “Jak rysować mandale? TUTORIAL

Skomentuj

